Dyk Dig Fri


Mediahypen, bra eller anus?

Posted in Andra dyktexter,Diverse av junkfoodgteborg på februari 13, 2011

För nått år sedan såg det ungefär ut som det gör i media idag gällande friganismen och containerdykare, det uppmärksammas här och var, i både tidningar, radio och tv för tillfället. Det är ju bra att folk får upp ögonen för hur mycket som verkligen slängs, då jag inte tror det är speciellt vanligt att man vet hur mycket mat som går till spillo och hur mycket av den som egentligen är bra! alla är ju mer eller mindre medvetna om att butiker slänger mat när den har blivit ”dålig” (och givetvis slängs mycket dålig mat också). Men att det är så groteska mängder av bra och ätbar mat tror jag inte lika många är så medvetna om, att det som hamnar i container många gånger inte ens har nått utgångsdatumet för att dom fått in fräschare och nyare varor eller att det går alldeles utmärkt att äta det allra mesta även fast datumet har passerats tror jag inte är lika vanligt. Det är jättebra att detta tas upp och uppmärksammas, att butiker gör sig av med så mycket ätbar mat varje dag, och detta gäller alla butiker och hur många butiker finns det inte i Sverige? och i resten av den här värld vi lever i! och nu snackar vi bara mat, tänk alla andra butiker, som gör sig av med varor som gått ur sortimentet eller som har ett litet knappt märkbart fel. Sen ska vi inte glömma alla hem, hur ofta folk gör sig av med ting som dom har tröttnat på, och av just bara den anledningen, även fast det inte är något fel på just den tröjan, tv, soffan eller vad det nu kan vara. Det är svårt att få ett perspektiv på detta, och det är det jag vill att man ska få när man läser i media och det är det som borde vara i fokus när denna friganskahypen i media råder, men så är tyvärr inte fallet just nu, det som uppmärksammas är denna ”konstiga” kultur eller vad dom försöker få det att se ut som?

”Det lever på matsopor”, ”De letar mat i containrar” och ”De livnär sig på slängd mat” är några av rubrikerna i media vi har kunnat läsa här nyligen, och dom säger ju mer ”kolla, kolla! läs om dom här annorlunda personerna som äter sopor” än ”om vi tog till vara på allt som slängdes så skulle ingen gå hungrig”. Jag vet inte exakt vad man skulle ha för rubrik eller exakt vad jag skulle vilja ha sagt i en artikel men jag vet åt vilket håll jag skulle vilja rikta innehållet i den, sen kanske man kan nämna att man dyker efter mat för att så mycket går att ta vara på givetvis men det får inte vara det som hamnar i fokus.

”Vill ta vara på slängd mat” och ”Gör sopor till skatter” är två andra rubriker som har prytt media, dessa två rubriker skriker inte ”konstiga personer” i samma grad alls men det säger fortfarande inte i vilket sjuk utsträckning det slängs fult fungerande saker och ätbar mat. Men i dagens kapitalistiska värld så gäller det som sagt att sälja sin tidning och det gör man ju genom att ha rubriker som lockar läsarna och visst är det mer intressant att läsa om några konstiga ungdomar än en till miljönyhet som man kan läsa om princip varje dag, i vilken tidning som helst.

poängen med att vinka media till sig och gå med på intervjuer av olika slag är ju av den anledningen att man vill att det ska ske en förändring och skapa en mer allmänt accepterad bild av att det är okej att dyka i butikers containers efter som stängt (eller öppet för den delen, om butikerna accepterade detta vore det ju fint). och det är väl just detta man vill att ska ske, men med någon slags dröm att butiker inte ska köpa in så groteska mängder mat så att det sen måste slängas eller att istället för att det skall slängas så skänks det bort till behövande. Det tar ju tid och kostar pengar att först hitta någon som vill hämta maten och sen istället för att slänga allt i samma container så behöver det läggas åt sidan, extra jobb helt enkelt. tyvärr så känns det inte som att det är detta som sker nu, eller vem vet vad butikscheferna runt om i landet tänker? (om dom ens läst något av dessa inslag). Det känns som att risken är större att butikerna ser över sin sophantering och istället väljer att låsa in sina sopor som tidigare varit öppna. en reaktion som har dykt upp i samband med denna mediahype är den från vd på branschorganisationen svensk dagligvaruhandel, Thomas Svaton, som tycker att butiker borde låsa in sina sopor bättre då han inte alls kan acceptera ett sådant beteende. Vad detta kan få för konsekvenser vet man inte än, men när man som sopdykare tydligt ser vilken butik som besöks i svt-reportaget så borde nog butiksägaren också göra detta och nu kanske bestämmer sig för att rätta sig efter vad mr svaton säger när hen vet att det gäller sin egen butik. Och andra butiker som vet att det försvinner mat från deras sopor kanske också väljer att åtgärda ”problemet” nu, eller så får det den positiva reaktionen? att dom skänker bort det som fortfarande är ätbart? fast ärligt vad känns mer trovärdigt? eller är jag bara skeptiskt?

puss

3 svar to 'Mediahypen, bra eller anus?'

Subscribe to comments with RSS eller TrackBack to 'Mediahypen, bra eller anus?'.


  1. Kortsiktigt tror jag att reaktionen blir anus, det har hänt förr. Inhägnader, lås & mosmaskiner. Långsiktigt tror jag dock på en mera positiv utveckling, eller medvetande om hur mycket resurser som går till spillo-slöseriet helt enkelt. Jämför bara med fenomenet ”loppis”- för 15 -20 år sen var det fortfarande lite kufiskt & konstigt. Idag går nästan vilken människa som helst på loppis/köper-säljer begagnat utan skam. Förhoppningsvis mera tänk hos handlare & konsument att inte förvänta sig fulla hyllor alltid. (ett ofta förekommande argument av handlaren till de stora mängderna sopor) Möjligen finns det handlare som välkomnar hjälp med sophanteringen vilken är ganska kostsamt. Men ja- över lag finns det en lathet både hos person & företag vilket ger stora sopmängder av det som inte alltid är sopor. Men tyvärr har journalister väldig ”makt” & det är svårt att rätta felciteringar & andra inkorrekta uppgifter som en gång blivit publicerade. ”Folks” egna utbroderingar av verkligheten gör inte saken lättare. Min erfarenhet av detta samt byte av bostadsort gör att jag vill leva i anonymitetens skugga i fortsättningen.

  2. Tordyveln said,

    Jag tycker att alla bör se danna film: http://www.homethemovie.org/

    Tycker att det är rätt sjukt att alla vet ju om att sättet vi lever på är ohållbart, men ändå så är det så få som ens lyfter ett finger.

    Go freegans! I admire you!


  3. […] det hela bra med en parallell till loppisar (som även gäller för second hand-butiker), i en kommentar på dyk dig fri: “Jämför bara med fenomenet “loppis”– för 15-20 år sen var det fortfarande lite […]


Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s


%d bloggare gillar detta: